LACANAU 2014

​

Året var 2013.. Det var sensommer og Espen Dale skulle bare ta seg en vannskitur før han skulle gjennomføre dommertester i ishockey senere på dagen..

Espen hadde virkelig blitt bitt av basillen og utnyttet hver ledig stund til å stå på vannski. Dessverre var han kanskje litt for ivrig akkurat denne dagen, og under trening brakk han foten.. Det ble èn uke på sykehus, 3 mnd med gips og nesten et år med rehabilitering. Mange fryktet at Espen ikke ville stå på vannski igjen..

Men Espen kunne ikke vært mer klar for vannski, og bestilte nye bindinger allerede fra sykesenga! Han ville satse enda hardere!

Så da han endelig fikk GO fra legen om at han kunne prøve seg på ny, gikk han all inn og bestilte sin første vannskitur utenlands. Han ville lære dette skikkelig.

​

Turen gikk til Frankrike, nærmere bestemt Lacanau. Med seg hadde han Janne og Ole Magne fra klubben samt Eivind som ville prøve vannski for første gang!

Da vi landet i Lacanau ble vi møtt av en fargeklatt av et menneske! Vi fikk vel aldri helt med oss navnet, så vi ble enige om at burde hete Pedro. Pedro var solbrun, hadde gyllent hår, rosa skjorte og blomstrete shorts! På plakaten hans sto det ”Espen Dale Norway” og han hadde den beste franskengelske dialekten vi noen gang har hørt!!

Vi fikk med oss alle skiene og bagasjen og ble kjørt til hytta vi hadde leid rett ved vannskilaken.

Lacanau Ski Club har egen proffshop (der ble det brukt en del penger på hansker og shortser) treningsstudio, solsenger, badebasseng, volleyballbane og en liten kiosk som har åpent i sommermånedene!

De to slalombanene ligger beskyttet for vind i menneskelagte innsjøer.
Her trener både unge og gamle hele dagen, - Mange lokale utøvere får faktisk fri fra jobb hver dag kun for å trene vannski.
Vi fikk sett både gamle menn med neseklyper som så vidt kunne gå på land, til små barn som nesten ikke klarte bære sin egen ski – Og de var helt RÅ på vannet! Frankrike har mange gode vannskiløpere, trickere og hoppere!

Første dagen vi skulle stå på ski fikk vi den ene innsjøen helt for oss selv.

Janne og Ole Magne som var ganske ferske i vannskisporten  var de første som fikk prøve seg på vannet! Ganske gøy å få tilbakemelding av en skikkelig trener!

Nybegynneren Eivind var dessverre uheldig og slo seg under sin første tur, så han tok det rolig og hold seg mer på land de neste dagene..

Da Espen skulle prøve seg syns vi nybegynnere at han egentlig var ganske god.
Men etter et par sett, var den første setningen fra Pedro til Espen ”For me, it`s TERRIBLE” Vi forsto da at vi hadde masse å lære..

Dagene i Lacanau gikk kjempefort og vi storkoste oss!

​

Mellom vannskislagene leide vi sykler og syklet til stranden hvor vi surfet, badet og spise nydelig stekt and og drakk god fransk vin i Frankriket!

Alle ble bedre på vannski både i teori og praksis og vi tok med oss mange nyttige triks og tips (samt vannblemmer i hendene) hjem igjen.

Vår aller første utenlandstur i vannskiens verden var helt kanon!
Lacanau viste seg å være en kjempe fin vannskiplass og vi kommer gjerne igjen en annen gang!